Üzenetet írok

Edit Template

Dobok, csörgők és ének hangterápiás és más hatásai

 „A hangterápia jótékony hatását könnyű megtapasztalni, de hatásmechanizmusát nehéz megérteni.”

A múlt héten egy varázslatos, ritka, halbőrből készült csörgő lelt nálam otthonra, ami a víz elemmel való kapcsolódást segíti, és az érkezése inspirált arra, hogy most erről a témáról írjak.

De mi is a hangterápia?

„A hangterápia olyan gyűjtőfogalom, mely magában foglalja mindazokat az egészség megőrzését és fejlesztését szolgáló kíméletes, szelíd eljárásokat, melyek a terápiás cél elérése érdekében médiumként a hangot, a ritmust, a zenét alkalmazzák. a terapeuta a tudatosan alkalmazott hangok, ritmusok energiájával gyakorol hatást a kliensek testére, lelkére, szellemére. … Komplementer, azaz kiegészítő terápia, a hagyományos orvosi kezelések hasznos kiegészítője is lehet.”

Hangterápia alapvetően a test öngyógyító képességén alapszik. Keleti gyógymódok azon a szemléleten vannak, hogy a testünk és a lelkünk egységes, stabil energiarendszert képez, mely egészséges működésének kifejeződése a harmónia. A jelenlegi, nyugati orvoslás „központi eleme”, a WHO egészség fogalma is messze nem csak a fizikai egészséget, vagy a betegség hiányát foglalja magában. Így mindenképp elmondható, hogy az egészség fenntartásához is teljes testi-lelki harmónia, jóllét szükséges, melyhez a hangterápia, a hangok gyógyító szándékú használata nagyban hozzájárulhat.

A hangterápia hatása jelentős mértékben múlik a befogadó személy állapotán, hangulatán, nyitottságán. Ezért minden kezelés, hangfürdő egyéni, alkalomról alkalomra más és más, és semmiképpen nem beszélhetünk pusztán placebo hatásról.

A terápiás hatást állatokon is tesztelték a placebo-hatás mértékének vizsgálatához, és megbizonyosodtak arról, hogy a hangterápia az állatoknál kifejtett hatása arra mutat rá, hogy a hangterápia akkor is működik, ha a kezelt alany nem hisz benne. Természetesen bárminemű kezelés, gyógyítás hatásfokát javítja, ha a páciens elhiszi, hogy az állapota javulhat.

A hangok hatása

Bármilyen hanghatás esetén a hangok térbeli alakzatokként, formákként érik el a testünket, ha kellőképpen erős a hanghatás. A huzamosabb ideig érkező, harmonikus hangrezgések, alakzatok hatására „kényszerrezonancia” lép fel. Ez azt jelenti, hogy amikor többféle hanghullám (pl. belső, megbomlott harmóniánk rezgéshullámai és a harmonikus terápiás hangok) találkoznak, az erősebb vibráció hat a gyengébbre. Így a harmonikus terápiás hangok együtt rezgésre „kényszerítik” belső, megbomlott harmóniánk rezgéshullámait. Fontos megemlíteni, hogy ez a füllel nem hallható hangokra is tökéletesen igaz.

A testünk reakciói a hangokra lehetnek:

  • biológiai, fizikai szintűek (légzés mélyülése, szívritmus szabályossága, izmok ellazulása, idegrendszeri egyensúly javulása, stb.)
  • érzelmi szintűek (neurotranszmitterekre és neuropeptidekre hat, melyeken keresztül javul az immunrendszer és a hormonháztartás állapota)
  • spirituális szintűek (kihatva a tudatossági szintünkre és a szellemi, energetikai egészségünkre).

Egy hangtállal ez a hatás nagyon jól megfigyelhető, ha vizet teszel a hangtálba, és az ütő nyelével a hangtál peremét körbe-körbe dörzsölöd. A hangtál dörzsölés által keltett hullámok a tálban lévő vizet teljesen átrezgetik, szó szerint felpezsdítik.

Kimatika fogalma foglalja össze azokat a 17. században kezdődött kísérleteket, megfigyeléseket, melyek során a hang fizikai, látható hatásait vizsgálták. Pl. Chladni kísérleteit folytató Robert Hooke, aki egy lemez oldalán végighúzott hegedűvonó rezgéseivel különböző, rendezett mintákat hozott létre a lemezre szórt lisztből. A fogalom Hans Jenny nevéhez kötődik. Jenny különféle anyagokat helyezett fém lemezre, mely különöbő frekvenciák keltésére képes oszcillátorral volt összekötve. Az oszcillátor által keltett rezgések szabályos, mandala-szerű mintázatokba rendezték a fémlapon lévő anyagokat. A mintázatok jellemzőek voltak az adott frekvenciára. És ami igazőán különleges volt, az szanszkrit Om hang mintázata, mely egy szabályos kört és a kör közepén egy pontot mutatott.

Visszatérve a testünkre gyakorolt hatáshoz, a zenehallgatás, hangterápia hatására létrejövő, mélyen relaxált állapotban, amikor az egy théta frekvenciával működik, a szervezet öngyógyító képességei is felerősödnek. A mélyebb „testhangok” képesek egészen átrezgetni a testet, fizikai hatást is kifejtve, míg a magasabb „léghangok” erősebb pszichikai hatással rendelkeznek, agyi funkciókra hatnak. Továbbá, tudományosan is igazolták, hogy az alacsonyabb frekvenciatartományú hangok csökkenteni tudják a feszültséget, a fáradtságot, a fájdalmat, a hangok terápiás alkalmazása ösztönzi a nyirok- és a szív- és érrendszer működését, kihat a neurotranszmitterek és a hormonrendszer működésére, és a diabétesz esetében is kedvező hatással bír.

Hangterápia és hangszerek

A hangterápiás kezelés egy személyre szóló, fizikai, lelki, szellemi síkon hatást célzó, előzetesen rögzített célokkal dolgozó folyamat, míg a hangfürdő általánosabb célú és hatású, egyénileg és csoportosan is elérhető folyamat. Céltól függően különböző hangszerek alkalmazása változatos hatást tud létrehozni, egyes hangszerek, eszközök egyetlen, egyszerű hanggal dolgoznak (pl. hangvilla), míg mások több szólamban szóló, összetett hanggal hatnak ránk (pl. hangtálak).

Dobok

A dob hangja a Földanya szívverését juttatja eszünkbe. Ritmikus hangszer, a hatást alapvetően a hang erejének és ritmusának változtatása éri el. A – dob érintett területétől függő – hangmagassában kicsi a különbség.

A hosszabb ideig ismértlődő ütemek kizökkentik a zakatoló elmét, a szabályos ritmus megnyugtat, lecsendesít, meditatív állapotot hoz létre. Az alacsony frekvenciájú hangja összekapcsol a gyökereinkhez, harmonizálja a gyökércsakrát.

A dobkörön használt dobokat a köznyelvben „sámándob”-nak hívjuk, habár egy keretesdob attól lesz sámándob, ha sámán használja. A különböző méretű és formájú fa kávára bőrt feszítenek, ami lehet kecske-, szarvas-, ló-, ritkábban vaddisznó- vagy medvebőr.

Mind a felhasznált anyagoknak, mind a dobon alkalmazott díszítőelemeknek megvan a funkciója, szimbolikája. A fogó készülhet fából, agancsból, bőrből. A dobokat gyakran egészítik ki szalagok, tollak, ásványok, rezgésükkel támogatva a dob tulajdonosának szándékát. A dob kör alakjához a végtelen, az egység, az élet körforgásának szimbolikája tartozik, de készítenek szögletes – pl. nyolcszög -, vagy tojás alakú dobokat is.

A sámándob társa a tulajdonosának, szellemi segítője, „táltos paripája”. Csukott szemmel a dalok és a dobok egy utazásra hívnak mélyen Önmagadba.

Csörgők

Nagyon sokféle csörgő létezik, attól függően, hogy milyen kultúrához kapcsolódik, milyen céllal készítik. Erőt, őselemekkel való kapcsolódást, védelmet, összekapcsoltságot, átalakulást, szellemi világgal való kommunikációt jelképez. Minden részének, alkotóelemének megvan a maga szimbolikája – a nyél mint a világ tengelye, a töltelék mint a teremtés magja, felhasznált anyagok mint kapcsolat az őselemekhez, díszítőelemek, szimbólumok mint a szándék megerősítése, stb.

A csörgők nagyon sokféle anyagból készülhetnek, gyakorlatilag bármiből, ami rázás hatására hangot ad ki – pl. magvak, ásványok, pálcák, csontok, formázott bőrök, termések, kagylók. A különféle töltőanyagoknak a saját energiája, jelentése nagyban hozzájárul a csörgő funkciójához. A csörgőbe töltött magvak típusa, hangja, a beletett ásványok energetikája mind mind a csörgő „munkáját” segítik.

Az őshonos, bennszülött kultúráknak megvannak a saját hagyományaik mind a felhasznált anyagok, mind a csörgőhasználatra nézve.

A csörgőket használják többek közt tértisztításra, szertartások segítőjeként, módosult tudatállapot eléréséhez, energiagyógyászathoz, hangterápiás eszközként pl. dob mellé.

A csörgő hangja, rezgése elmozdítja a testben a megrekedt energiát, beragadt mintázatokat, oldja az energetikai blokkokat, javítva a testünk energiaáramlását.

A ritmikus, ismétlődő hang kihat az agyhullámainkra, segít az elme lecsendesítésében, relaxált, meditatív állapot elérésében, és magasabb tudatossági szint megtapasztalásában.

A csörgő kiterjeszti a használója szándékát, továbbítja a szándék energiáját mozdulattal, hanggal, rezgéssel.

Éneklés és a női hangkör

Ami számunkra bármikor könnyen elérhető, az a saját hangunk.

A közösségi léthez ősidők óta hozzátartozik az éneklés, a közös éneklés. Rengeteg csodálatos szerepe van, mint a hanggal való gyógyítás, a közös munkához a ritmus adása, a történetek elmesélése, az ima, a gyermekek altatása, és még sok-sok más.

Például a mantrázás is hangterápiás hatású, ugyanis a hangok hosszas ismétlése rezgésbe hozza az egész testet, testrészeinket, szerveinket, de a dúdolás is előnyös a számunkra, egy stresszes, feszült helyzetben próbáld ki, milyen hatással lesz rád, ha elkezdesz magadnak halkan dúdolni.

Az éneklés egy természetes dolog, hiszen ha tudunk beszélni, akkor hangot képezni és énekelni is tudunk. A mai világban sokunkban mégis gátlások vannak ezzel kapcsolatban. Nem vagyunk elégedettek a hangunkkal, nem tudjuk kiengedni, nem vállaljuk fel mások előtt.

Számomra a női dal- és dobkör egy csodálatos lehetőség, hogy elvárások és ítéletek nélkül együtt énekeljünk. Az, hogy mennyire tudjuk kiengedni a hangunkat, mennyire tudunk azonosulni vele, befogadóak lenni a saját hangunkra, és felvállalni azt mások felé, azt is megmutatja, mennyire vállaljuk fel Önmagunkat teljes egészében, mennyire tudunk kiállni magunkért.

Amikor az egyedi hangjaink összekapcsolódnak, egy varázslatos csatorna jön létre, hangjaink mint szálak összefonódnak, és egy erős köteléket képeznek, mely összeköti a Földet az Éggel, és a lelkeink a hangunkban összeérnek.

Az én történetem

Személyes történetem a hangterápiával úgy kezdődött, hogy kb 8 éve „odafújt a szél” egy hangfürdőre, ahol „véletlenül” befeküdtem egy nagy gong elé. Ez megpecsételte sorsom…

Fizikailag éreztem, ahogy végighullámzott rajtam a gong hangja, átmosta a testem. A többi, számomra akkor teljesen ismeretlen hangszer ámulatba ejtett. 9 hónapra rá megvettem az első hangtálam.

Később a Sors úgy hozta, hogy egy elvonulásra jelentkeztem, ahol megismerhettem több intuitív hangszert is, megismerkedtem a sámándobok és – éneke világával is, és megtapasztalhattam, milyen az, amikor a közösségben bátran kiadhatom a hangom.

Soha nem tanultam énekelni, és gyermekként – mint tapasztalatom szerint még sokan – megkaptam, hogy inkább ne énekeljek, mert hamisan énekelek és zavaró. Így gyermekeimnek is nagyon halkan mertem énekelni, hogy más ne hallja. Ahogy az elvonulás után elkezdtem dobkörökre járni, egy új világ nyílt meg előttem, és a hangunk használatának sokkal mélyebb rétegeit, lehetőségeit tapasztalhattam meg.

Az emberi test csodálatos, és sok mindenre képes. A rendszeres dobkörözésnek köszönhetően, egyre inkább a szívemből énekeltem, hagytam, hogy a dalok energiája átáramoljon rajtam, és az érzéseim, a lelkem rezdülései a hangomon keresztül szabadon áramoljanak, és egyre közelebb kerültem Önmagamhoz. Egyre jobban megismertem magam, egyre kevésbé számított a „mit szólnak mások”. Egyszer csak ott találtam magam a Gellért hegy egyik kilátójában járókelők előtt, és teljes őszinteséggel felvállalva lényemet hagytam, hogy áramoljon a hangom.

Megtapasztalhattam azt is, hogy a hang összeköt az Éggel és a Földdel, összekapcsol létezésünk olyan dimenzióival, amik a hétköznapi életünk, működésünk során rejtve maradnak.

Ha szeretnéd megtapasztalni a közös éneklés és a dobok és csörgők hangjának varázsát, szeretettel hívlak Gaia Női Hangkörre.

Források

Előző bejegyzés

Hozzászólok

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Friss írások

  • All Post
  • Egyéb kategória
  • Hangterápia
  • Önismeret
    •   Back
    • Őselemek
    • Ego és önszabotázs
    • Belső gyermek
    • Víz elem
    •   Back
    • Hangkör, dobkör
    •   Back
    • Víz elem

Kategóriák

Női energia áramlás

Szolgáltató: Kiss Olga e.v.

Elérhetőség: +36 (30) 269-4830

info@ekvilibrium-kucko.hu

Adószám: 42981013-1-33

Székhely: 2143 Kistarcsa, Bercsényi u. 15B

Adatkezelési tájékoztató

© 2023 Created with Royal Elementor Addons